Bir ürünü satın alırken duyduğunuzda saçma gelebilecek bu sorunun tüketiciler tarafından sıklıkla kullanıldığına şahit olmaktayız: ‘Ne kadar orijinal?’ Bu sorunun soruluş amacı ise enflasyonun esiri olan ülkelerde kullanıcının ulaşabileceği fiyatlara ürün temin etmeye çalışması sırasında karşılaştığı fiyat aralıklarının anormal olması…
Evet, neden bu kadar farklı fiyatlar?
Bayide 10 birimlik fiyata sahip olan bir ürün, piyasada neden 5 birime, 3 birime hatta daha da ilginci 1 birime satılır?
Nasıl bir fiyatlamadır bu? Ve tüketici bunu nasıl anlamlandırmalıdır?
Bu tuhaf piyasa gerçeğini, tanıdığımız ve herkesin kullandığı ürünlerden olan yazıcı toneri piyasasını değerlendirerek anlatmak daha anlaşılır olacak.
Markanın resmi bayisinin yazıcı tonerlerini diğer satıcılardan daha uygun fiyata temin edeceği açıkken bu fark nereden doğuyor?
Bu olgunun çok farklı nedenlerini sıralayarak tüketicinin en efektif ürünü seçmesine yardımcı olmak için şu satırlara ihtiyaç var:
Bayi, yüklü miktarda aldığı ürünleri diğer bayilerden daha uygun fiyatla toptan olarak satabilir. Bu fiyatlarda en fazla %5-%10 indirim sağlanabilir ki bu marjın anormal fiyat farklarını açıklamaya yetmediği görülmektedir.
İşte bu aşamadan sonra ticaretin içine çeşitli hinliklerin karıştığı aşikardır.
Yurtdışından temin edilen kullanım ömrü dolmakta olan ürünler daha yüksek indirimle ithal edilmiş olabilir ama bu da farkı açıklamaya yetmediği gibi kaliteden taviz verilmeye başlanan noktadır.
Bundan sonrası değerlendirmek için e-ticaret sitelerine bakmak ve lokal satıcıların sözde ‘ticari zekasının’ tüketiciyi kandırmak için nasıl kullanıldığına bakmak yeterli olabilir.
Hadi bunlara da bir göz gezdirelim, orijinal görünümlü kutuların içinde sahte ürünlerin orijinal olarak lanse edilmesi ise en yaygın olan fiyat farkının nedenidir. Bu ürün gruplarına dikkat edersek en az %50 fiyat farkıyla satılmakta olduğunu görürüz.
Bir de fason olarak üretilmiş uyumlu denilen ürünler bulunmakta; bunlar genelde ambalaj kalitesine göre sınıflandırılmakta… 10 birimlik malın 5 veya 1 birime satıldığı bölüm ise bu fason ürünlerden oluşmaktadır. Tabii burada kullanım ömrünün fiyatla orantılı olduğundan satıcı dahil kimse bahsetmemektedir. Kullanıcıların olumsuz yorumları ise genellikle yayınlanmamaktadır.
Tüketicinin genellikle en ucuzu ile orijinali arasında seçim yaparken orta kalite diye düşündüğü ara fiyatlardan ürün almaya meyilli olduğunu biliyor muydunuz?
Ne yazık ki aslında orijinal olan dışındaki seçeneklerin hepsinin aynı olduğu yaygın bir durumdur.
Burada tüketicinin iyi fiyat yeterli kalite algısının fiyatların aritmetik ortalamasına göre oluşmasını satıcıların kullandığı ve tüketiciyi yanılttığı görülmektedir.
Sonuç olarak alışveriş yaparken, ucuz ürünün ucuza mal etmenin yolu olmadığını bilmekte fayda var.